vrijdag 15 maart 2013

Hout!

 

Als je een haard hebt heb je daar wel een paar keer warmte van. Tenminste, de mannen in dit gezin.
Je moet het hout je tuin in sjouwen (ik natuurlijk niet) , dan moet het hout gehakt en gekloofd worden (ik natuurlijk niet)  daarna moet het opgestapeld worden in je houthok zodat het kan drogen (ik niet hoor, dan krijg ik splinters). De houtmand in huis moet gevuld worden (veel te zwaar voor mij) en uiteindelijk word je warm door het heerlijke vuurtje wat je gaat stoken. Dan ben ik er natuurlijk als de kippen bij!

Ik persoonlijk word altijd het warmste als ik alleen thuis ben en ik wil de haard aansteken.
Dat lukt mij namelijk 9 van de 10 keer niet. Mijn man heeft hem zo aan de praat, en hij heeft het al 100 keer voor gedaan. Aansteken lukt nog wel, maar het vuur gaat ook weer heel snel uit.
Ik word dan meestal witheet, ja dan hoeft de haard ook niet meer aan.

Het lijkt me zo gezellig als de mannen thuis komen, het haardvuur brandt, stoofpotje op het fornuis, moeder met een schort voor in de keuken bla bla bla hoe sneu ben ik?



12 opmerkingen:

  1. Hahaha. Heel herkenbaar. Hier is fikkie stoken ook voor man en zonen weggelegd.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als je een open haard hebt, mag je jezelf gelukkig prijzen. Mijn oma had er een. Zo heerlijk warm en gezellig! :-) Ook mijn schoonouders hebben een open haard, maar die gebruiken hem nooit. Jammer, vind ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hihi, stoofpotje en schortje voor :)
    Hier in huis een houtkachel. Ik sjouw het hout, maak er mooie stapels van, kloof het in stukken, sjouw het bijna iedere dag m'n huis in, deponeer het sierlijk in een rieten mand en ik maak hem 's avonds aan met aanmaakblokjes en lampolie. Manlief doet dit ook maar net ietsie minder vaak. Veel werk, maar ik zou mijn kacheltje voor geen goud willen missen met die winters die wij in Nederland hebben :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ja heerlijk zo'n kachel ,maar wel een hele klus om het houthok elke keer weer vol te krijgen
    maar wel heerlijke warmte hé:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nou dat stoofpotje zie ik wel zitten. Dan maak ik de open haard wel voor je aan ;-)

    Love As Always
    Di Mario

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wauwwwwwwww wat een mooie haard...........'kwijl' afvegend.....
    Helaas bezitten wij niet zo'n ding dus al jouw voorbeelden zijn hier niet van toepassing.
    Maar toch...... stiekemweg ben ik wel een beetje (boel) jaloers ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een pláátje ! Genieten hoor ,het is toch heel andere warmte dan van de CV !
    Ik draag hier wél m'n steentje bij aan het sjouwen met het hout maar hier is ook geen "jong spul" meer om te helpen. Ik kan er trouwens prima "de fik in steken" dus gewoon blijven proberen !

    BeantwoordenVerwijderen
  8. HiHiHi...dit heb je erg leuk beschreven,Petra.
    En wat een prachtige open haard is dat.
    Romantisch ook.

    Fijn weekend
    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Sfeervolle plaatjes. Wij hebben een gashaard die eruitziet als een echte haard. Alleen de keramieken "houten blokken" zijn nep. Maar eerlijk = eerlijk: er kan niets tippen aan een echte. Als ik het voor het zeggen heb, na mik een Noorse kachel ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het ziet er hartstikke sfeervol uit Petr@.Jullie weten het wel gezellig te maken. Ik heb CV maar daar is ook weinig gezelligs aan. De gemiddelde woordenschat van een CV komt niet veel verder dan tik tik tik, zoemmmmm, klak.

    Nou ja, dan laat je je man toch die haard aansteken. Dan ben jij gewoon niet goed in haarden. Dat kan. Daar is mee te leven :-)

    BeantwoordenVerwijderen