woensdag, mei 08, 2013

Meuk

Hoewel dit geen woonblog is, wil ik het even over onze vakantiehobby hebben.
Elk jaar gaan wij op vakantie naar Frankrijk en een van de dingen die je daar heel goed kan doen is, zoals Man het noemt, het zoeken naar oude meuk. Oftewel rommelmarkten, brocantes, bric a bracs afspeuren, leuke spulletjes opduikelen.
We zijn wel kieskeurig want het mag niet te duur zijn, het moet oud en gebruikt zijn, en zeker geen kitsch (het mag vooral niet glimmen). Je zou het niet verwachten maar Man heeft er een nog betere kijk op dan ik, maar hij heeft het met de paplepel binnen gekregen, dat dan weer wel.
In eigen land hebben we ook het nodige gevonden maar in Frankrijk vind je echt leuke spullen!
Ook de in de tuin hebben we bijvoorbeeld veel zink staan, allemaal voor een appel en ei in Frankrijk gekocht.



 
            Pannenrek in de keuken, met koperen pannen en geemailleerde kannen en vergiet

 
Mooie oliekruik, aan de binnenkant geglazuurd
                             

 
                Mijn verzameling strijkboutjes, in de 2e van links zit nog de originele steen

 
                        Ouderwets stoofje (vondst van Man)

18 opmerkingen:

  1. Volgens mij zit jij ook al met je gedachten in Frankrijk. Ik keek nog even naar de foto's van t huis waar jullie heengaan maar wat is t mooi zeg. Ik denk dat we gelijk gaan, wij gaan de 19de naar Wissant in Normandie.
    Oude meuk. Vind ik zo een leuk woord.Ik hoorde t een tijdje terug voor t eerst op zo een vlooiemarkt waar een amn zat te klagen over zijn vrouw die van die ouwe meuk hield. haha. Die van mij dus totaal niet. Is af en toe een burgelijk mannetje, t mag wel nieuw en er oud uitzien maar dus niet echt oud zijn. Fijn lang weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een stukje dichterbij huis...Tongeren, daar hebben ze een mooi antiek- en brocantenmarkt. Bovendien een leuke stad om eens te gaan bekijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. geweldig wat een leuke hobbie petra,
    hier zit ook zo'n winkeltje maar die prijskaartjes staan me niet aan:-)
    ik hou van gevonden meuk:-)
    "toppie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een leuke hobby! Mijn moeder heeft ook een paar van die strijkijzers.Als ik meer geduld zou hebben ging ik ook eens lekker struinen....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Altijd leuk om op zoek te gaan naar oude meuk..!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Vroeger was het ook mijn hobby, maar dat is al heel lang geleden. Sinds we het huis van mijn vader aan het leeghalen zijn staat hier ook weer overal 'iets', en dat zonder te hoeven struinen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je laat mooie spulletjes zien,Petra.
    En grappig,hoe de strijkbouten op een rijtje staan.
    Ik heb er ook...een.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  8. In ieder geval heel leuk als je er alle twee de lol van inziet, dat komt de sfeer réuze ten goede!Die strijkijzers zag ik al eens eerder in een logje van je, leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Even dacht ik in het pannenrek onze oude kapstok te herkennen, maar 't is toch niet helemaal dezelfde. Leuke ouwe meuk! Laat die mannen maar schuiven: mijn man vindt ook de apartste dingen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Petr@!
    ja... het gaat goed met mijn hand.
    ben net terug uit Frankrijk, waar ik ook verscheidene leuke spulletjes gescoord heb met de 1 mei feesten!!
    Mijn moeder verzamelde ook strijkboutjes!!
    Die had hele bijzondere.

    Als je 50 wordt krijg jij er van mij eentje uit de verzameling!

    Tot over een week of twee, dan doe ik weer helemaal mee!
    Hartelijke groet, Marlou

    .

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heerlijk Petr@....ik struin ook graag over rommelmarkten en heb al vele kofferbakken vol mee naar huis gesleept in de loop der jaren.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ps... ik heb nog zo'n strijkbout staan, als je er belang bij hebt mail mij dan ff je adres dan stuur ik hem je toe.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Goeie ouwe meuk is leuk, het geeft ook zo'n lekker retro-gevoel. Wel gezellig dat Man dezelfde vakantiehobby heeft, zo krijg je een hele mooie verzameling. Dat belooft nog wat, jullie komende vakantie in het romantische vakantiehuis in Bretagne :)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Die tweede foto (van die kruik) is net een schilderij van een stilleven. Mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Gevonden meuk is een mooie omschrijving voor zoiets. Zo'n strijkbout heeft mijn Moeke ook nog staan. Die mag ik vast nog niet hebben ;-)

    Love As Always
    Di Mario

    BeantwoordenVerwijderen
  16. mooi stukje nostalgie.Vroeger was het ook mijn hobby.Daar ben ik later vanaf gestapt.
    groetjes, Ria

    BeantwoordenVerwijderen